Az autóval rendelkezők egyharmada csökkentette az autóhasználatát az üzemanyagárak emelkedése miatt

A KutatóCentrum az Index megbízásából online felmérést készített a 18–64 év közötti, gazdaságilag aktív online népesség köréből kiválasztott 1000 fős reprezentatív mintán a benzinársapka megszüntetésével és az üzemanyagárak emelkedésével kapcsolatban, valamint ennek az autózási szokásokra gyakorolt hatásairól.

2022 december 6-án késő este Gulyás Gergely kancelláriaminiszter bejelentette az üzemanyagárak korlátozásának, az úgynevezett benzinársapkának azonnali hatályú eltörlését, melynek értelmében többé már nem lehet 480 forintért vásárolni üzemanyagot a benzinkutakon.

A gazdaságilag aktív lakosság 84 százaléka hallott a bejelentésről, ennél is nagyobb arányban követték az eseményeket a 45 év felettiek, a fővárosban élők és a legalább érettségivel rendelkezők, valamint értelemszerűen azok, akiknek van a háztartásában autó.

A megkérdezettek 68 százaléka esetében van saját tulajdonú, vagy céges személyautó a háztartásban. A Nyugat-Magyarországon élőknek és a felsőfokú végzettséggel rendelkezőknek az átlagnál jelentősen nagyobb arányban van a háztartásában személygépkocsi.

A benzinársapka eltörlését komoly üzemanyaghiány, illetve számos benzinkút teljes kiürülése előzte meg. Sok helyen nem, vagy csak nehezen lehetett üzemanyagot vásárolni.

Az üzemanyaghiány az autóval rendelkezők 29 százalékának okozott komoly gondot, további 36 százalékának pedig kisebb kellemetlenségeket.

A vidéken élőknek a fővárosiaknál lényegesen nagyobb arányban okozott komoly gondot az üzemanyaghiány: a vidéken élők 26 százaléka mondta azt, hogy komoly gondjai voltak emiatt, Budapesten viszont csak 15 százalék mondta ugyanezt. Vidéken ugyanakkor nem volt észlelhető különbség a megyeszékhelyek, a kisebb városok és a falvak között e tekintetben.

Az ársapka eltörlésének következtében a 480 Ft-on rögzített ár helyett már csak piaci áron elérhető az üzemanyag a magyar benzinkutakon. Ez literenként több, mint 30 százalékos pluszkiadást ró az autósokra. Ez az üzemanyagár-emelkedés saját beszámolójuk alapján az autóval rendelkezők 56 százalékát érinti súlyosan vagy nagyon súlyosan. Ezzel szemben 40 százalék azoknak az autósoknak az aránya, akiket nem érint különösebben súlyosan a piaci árakra való visszatérés.

Az autóval rendelkezők 34 százaléka a benzinársapka eltörlése, és az üzemanyagárak ezzel járó emelkedése óta kevesebbet autózik, mint korábban.

Azok, akik saját bevallásuk szerint jómódúnak tekinthetők (anyagi gondok nélkül élnek és legalább alkalmanként félre tudnak tenni), az átlagnál kisebb arányban (23%) csökkentették az autóhasználatot az üzemanyagárak emelkedése következtében.

Ha a jövőben még a mostaninál is magasabbra emelkednének az üzemanyagárak, akkor az autósok 55 százaléka csökkentené az autóhasználatát, 38 százalék viszont beszámolója szerint a jelenleginél magasabb árak ellenére sem változtatna autózási szokásain. A jómódúaknak 47 százaléka nem csökkentené autóhasználatát a jelenleginél magasabb árak esetén sem.

Azok az autósok, akik az üzemanyagárak emelkedése óta kevesebbet használják az autójukat vagy további esetleges áremelkedés esetén csökkentenének autóhasználatukon, legnagyobb arányban (57%) a tömegközlekedési eszközök használatára térnének át, 42 százalékuk többet gyalogolna, 29 százalékuk pedig többet közlekedne kerékpárral.

 

Ön azt válaszolta, hogy kevesebbet autózik, illetve kevesebbet autózna, mint korábban. Hogyan közlekedik, illetve közlekedne helyette?

Többször veszek, illetve vennék igénybe tömegközlekedési eszközöket 57%
Többet gyalogolok, illetve gyalogolnék 42%
Többet közlekedem, illetve közlekednék kerékpárral 29%
Többet közlekedem, illetve közlekednék rollerrel, elektromos rollerrel 5%
Valamilyen közösségi autóhasználati lehetőséget, car sharing megoldást veszek, illetve vennék igénybe 4%
Saját autó használata helyett többet taxizom, illetve taxiznék 2%

(bázis: akik kevesebbet autóznak a benzinársapka megszüntetése óta vagy kevesebbet autóznának, ha a mostaninál is magasabbra mennének fel az üzemanyagárak; n=386)

 

A benzinársapka megszüntetésének egyik legfontosabb célja az volt, hogy megszűnjön az üzemanyaghiány és helyreálljon az akadálytalan üzemanyagellátás a kutakon. A rendelet érvénybe lépése, december 6. óta a gazdaságilag aktívak 23 százaléka mégis tapasztalt üzemanyaghiányt. Abban az esetben, ha rendszeresen üzemanyaghiánnyal szembesülnének, az autósok közel fele (46%) többször venne igénybe tömegközlekedési eszközöket, kb. negyede (27%) többet gyalogolna, valamivel kevesebben (23%)pedig kerékpárral  váltanák ki az autóhasználatot.

 

 

 

Mit tenne Ön, ha rendszeresen üzemanyaghiánnyal szembesülne?

Többször vennék igénybe tömegközlekedési eszközöket 46%
Többet gyalogolnék 27%
Többet közlekednék kerékpárral 23%
Elektromos vagy hibrid autót vásárolnék 7%
Valamilyen közösségi autóhasználati lehetőséget, illetve car sharing megoldást vennék igénybe 5%
Eladnám az autómat 5%
Többet közlekednék rollerrel, illetve elektromos rollerrel 4%
Saját autó használata helyett többet taxiznék 1%

(bázis: akiknek van autója; n=685)

 

Az gazdaságilag aktív magyarok 34 százaléka véli úgy, hogy a benzinársapka már bevezetésekor is elhibázott lépés volt, viszont majdnem ugyanennyien (30%) nem tartják elhibázottnak a benzinársapka bevezetését.

A megkérdezettek 40 százaléka egyetértett azzal az állásponttal, hogy a benzinársapka vezetett ahhoz, hogy december elején nem lehetett üzemanyagot kapni a benzinkutaknál.

Az egykori ellenzéki összefogás pártjainak szavazói közül 68 százalék azonosult ezzel az állásponttal, a Fidesz szavazóinak azonban csak 27 százaléka osztotta ezt a véleményt.

A 18-64 éves magyarok 36 százaléka ellenzi, hogy az állam olyan mértékben avatkozzon be a piaci árak alakulásába, mint amilyen a benzinársapka volt, 25 százalék viszont támogatja az árrögzítésnek ezt a módját. A kormánypárt szavazótáborának 53 százaléka, az egykori ellenzéki összefogás pártjainak szavazói közül viszont csak 15 helyesli ezt a fajta állami beavatkozást.

Azzal, hogy a magas üzemanyagárakat az Európai Unió Oroszországgal kapcsolatos szankciói okozzák, a megkérdezettek 25 százaléka értett egyet, 40 százalék ellenben nem azonosult ezzel a magyarázattal. A szankciós politikát okolja a magas üzemanyagárakért a kormánypártiak 54 százaléka, az ellenzéki szavazóknak viszont csak 9 százaléka vélekedik ekképpen.

A KutatóCentrum 2022 decemberben végzett 1000 fős, reprezentatív felmérést a 18-64 év közötti, online népesség körében.

Kapcsolat

Kapcsolatfelvétel

    Kérek részletes tájékoztatót az alábbi megvásárolható tanulmányokról:

    * Szükséges kitölteni. Az űrlap kitöltése, az adatok megadása önkéntes.