A hazai online népesség borfogyasztása: mennyire vagyunk boros nemzet?
- 2021-03-08
- bor, borfogyasztás, borfogyasztási szokások, borok, borozás, fiatalok, fmcg, fogyasztás, fogyasztási szokások, internetezők, közvéleménykutatás, kutatás, kutatócentrum, lakosság, marketing, online népesség, piackutatás, termék
Budapest, 2021. március 8.
Januári online omnibusz kutatásunkban készítettünk egy rövid felmérést a magyarok borfogyasztási és – vásárlási szokásairól. Megvizsgáltuk, kik, milyen gyakorisággal és milyen bort fogyasztanak, honnan szerzik be a bort, hol vásárolnak legszívesebben és mennyi pénzt költenek egy üveg borra, valamint milyen bormárkákat ismernek. Az 1000 fős kutatásunk a 18-64 éves, online népességet reprezentálja, – kor, nem, régió, településtípus és iskolai végzettség tekintetében. Cikkünkben vizsgálatunk eredményeibe mutatunk egy kis betekintést.
10-ből 8 magyar borozik
A gazdaságilag aktív korú online népesség (a továbbiakban mindvégig rájuk vonatkoznak következtetéseink) 81 %-a fogyaszt valamilyen rendszerességgel bort, – igaz az emberek negyede-ötöde csak ritkán, évente egy-két alkalommal szokott bort inni. Az online népesség körében a 25-34 évesek között a legelterjedtebb a borfogyasztás, az ebbe a korosztályba tartozók 89%-a szokott valamilyen rendszerességgel bort inni.
A borfogyasztás a különböző demográfiai csoportokban eltérő népszerűségnek örvend. Azok, akik szívesebben isznak bort, jellemzően inkább városban/fővárosban élnek, felsőfokú végzettséggel rendelkeznek, jómódúak és aktív szellemi dolgozók. Ezzel szemben az átlagnál kevésbé preferálják a borfogyasztást a falun élők, az alap-vagy középfokú végzettségűek, az anyagi gondokkal küzdők és a munkanélküliek.
A vörösbor a kedvenc
Vörösbort az aktív korú online népesség 60%-a, fehéret 52%-a, rozét pedig 49%-a iszik legalább időnként.
Na de lássuk, ki melyik borfajtát részesíti előnyben!
A legfiatalabb borfogyasztók a legnagyobb rozékedvelők is egyben, ez a tanulók kedvenc bora. A fehérbor a fiatal, felsőfokú végzettséggel rendelkező és már aktív szellemi dolgozó férfiakhoz passzol leginkább, akik városban vagy a fővárosban élnek és jómódúak. A vörösbort pedig az idősebb korosztályok preferálják, ez pl. nyugdíjasok kedvenc bora.
A fogyasztók által legnagyobb arányban elutasított bor a félszáraz fajta, 10-ből 7 fő csak nagyon ritkán, vagy sohasem iszik ilyet. Még az átlagnál is népszerűtlenebb ez a borfajta a nők és a rossz anyagi körülmények között élők körében.
Szinte lehetetlen elkerülni
Az aktív korú online népesség tagjainak csak egyötödéről mondható el, hogy soha sem fogyaszt bort, de még e csoport tagjainak egyharmadával is elő szokott fordulni, hogy bort vásárol. Összességében tehát a vizsgált online népesség 87%-a kerül többé-kevésbé rendszeres kapcsolatba a borokkal, – fogyasztás és/vagy vásárlás útján.
Akik vásárolnak borokat, általában boltban vagy áruházban szerzik be azt. Ez alapján úgy tűnik, hogy a borvásárlás nem önálló tevékenységként jelenik meg, hanem összekötve egyéb, háztartási bevásárlásokkal. A borvásárlók 88%-a vásárol bort hiper-és szupermarketekben valamilyen gyakorisággal, ezt követik a diszkontáruházláncok 78%-kal. Kisboltokban és szakboltokban, vinotékákban a borvásárlók valamivel több, mint a fele szokott vásárolni legalább elvétve.
Az online népesség gazdaságilag aktív korú tagjai átlagosan 1334 Ft-ért vesznek egy üveg bort
A borvásárlók 43%-a általában 500 és 1000 Ft között költ egy üveg (0,75l) borra. Az egy főre eső átlagos költés azonban ennél magasabb, 1334 Ft. A legnagyobb összeget – korcsoportok szerint – a 18-24 és a 25-34 évesek költik el egy vásárlás alkalmával borra, átlagosan több, mint 1500 Ft-ot. Éles különbség látszik a tanulók és a nyugdíjasok borra történő áltagos kiadása között: míg a tanulók átlagosan 1630 Ft-ért vásárolnak egy üveggel, a nyugdíjasok 1072 Ft-ért. Az átlagnál magasabb egy üvegre borra fordított kiadás jellemző a felsőfokú végzettségűekre, a vásárlásban a szakboltokat, vinotékákat előnyben részesítőkre és a jómódúakra is, a leggyakoribb borfogyasztók és a kevésbé jó anyagi helyzetben élők pedig az átlagnál kevesebbet költenek egy-egy üveg borra.
Származási hely és bortípus, mint márka?
A spontán és támogatott márkaismertségre adott válaszok legfontosabb tanulsága, hogy a konkrét márka, a bortípus/-fajta és a származási hely keveredik az emberek fejében, az általuk ismert bormárkákra vonatkozóan egyenlő arányban említették ezeket a megjelöléseket. A megkérdezettek csupán 47%-a tudott konkrét bormárkát említeni, míg negyedük semmit sem tudott felidézni.
A 25-34 évesek az átlagnál nagyobb arányban tudtak konkrét bormárkákat azonosítani, míg az idősebbek (55-64 évesek) kevésbé, ők inkább borfajtákat és régiókat említettek.
Konkrét bormárkákat átlagnál nagyobb arányban tudtak felidézni: a fővárosiak, a felsőfokú végzettségűek, akik jellemzően boltból, áruházból szerzik be a bort, illetve az aktív szellemi dolgozók, GYES-en, GYED-en lévők, a jómódúak – tehát az inkább tudatosabban választó, ínyenc borfogyasztók. Ezzel szemben, akik pincétől/termelőtől szerzik be leggyakrabban a borokat, ők inkább borfajtákat említettek, a nyugdíjasok pedig magas arányban említettek régiókat.
A támogatott márkaismertség kérdés alapján a TOP3 legismertebb bormárka a Varga, a Lovassy és a Bock – ezeket a magyarok több, mint 40%-a ismeri. A dobogós helyek csak a 18-24 éves korosztály esetében térnek el némiképp: e korcsoportban a Lovassy és a Nyakas legnagyobb arányban ismert bormárka, de a Vargát is sokan ismerik.
Azok, akik az ellenzéki összefogásra szavaznának, borosabbak a kormánypártiaknál
Érdekesség, hogy – bár alapvetően nincs nagy eltérés az egyes politikai meggyőződésű emberek között a borfogyasztást tekintve, nagyon hasonlóak a szokásaik – úgy tűnik a potenciálisan az ellenzéki összefogásra szavazók nagyobb borfogyasztók: gyakrabban boroznak, jobban kedvelik a rozét és nagyobb arányban tudnak konkrét bormárkákat is felsorolni. Ennek hátterében azonban valószínűsíthetően nem a borhoz kapcsolódó eltérő attitűd, sokkal inkább – ezen túlmutatóan – az egyes pártok támogatói összetételének különbözőségei húzódnak meg.
Ezek is érdekelhetnek:
- 2022-05-09
- 2022-04-11